Turun ViNO kävi lauantaina 8.5. tutustumassa Eläinsuojelukeskus Tuulispäähän Somerolla. Tarkoituksena oli tutustua paikkaan sekä tehdä töitä ruokapalkalla. Sää sattui olemaan todella hieno, joten se oli oiva päivä tehdä ulkotöitä.

Tulimme Tuulispäähän aamupäivästä ja aloitimme kierroksella tilalla. Tutustuimme tilan eläimiin ja oman sydämeni sulatti heti villisika Osku. Hän oli todella seurallinen ja se viipotti meidän perässä läpi aitauksen. Samassa aitauksessa oli kaksi emakkoa Siiri ja Saara sekä minipossu Sulo.20160507_104254

Seuraavaksi tutustuimme hevosiin, joita on Tuulispäässä neljä: Kassu, Tommi, Igor ja Jimi. Osa heistä oli myös seurallisia, mutta osa halusi olla omissa oloissaan. Hevosten kanssa samassa aitauksessa olivat vuohet Milla ja Olviira. Omassa aitauksessa oli kaksi vuohta lisää: Anselmi ja Aprilli. Nämä olivat omassa aitauksessa, koska he kuulemma saattavat puskea vieraita.

Naudat ja lampaat olivat seuraavassa aitauksessa. Nunnu, Jennifer ja Late ovat tilan naudat. Lampaita on viisi: Aamu, Siru, Elli, Lady ja Oliver. Lisäksi tilalla on pienempiä eläimiä: kanoja, kukkoja, ankkoja, kaneja, marsuja, kettu, kissoja ja koiria. IMG_7710
IMG_7753

Töiden alkaessa pääsimme kokoamaan ison juhlateltan, maalaamaan, raivaamaanparkkipaikalle tilaa sekä rakentamaan vuohille kiipeilyalustan. Itse olin rakentamassa tätä kiipeilyalustaa. Pääsin usean vuoden jälkeen sahaamaan ja poraamaan. Työllämme oli useampikin työnjohtaja, kun vuohet ja hevoset kävivät aika ajoin tutkimassa mitä teimme. Rakennelman ollessa valmis kannoimme sen aitaukseen. Tilan omistaja laittoi vähän ruokaa rakennelman päälle ja ei kauaakaan, kun Aprilli uskalsi jo kiivetä sen päälle.20160507_163409

Kysellessäni Tuulispään omistajalta Suomen muista eläinsuojelukeskuksista, niin esille tuli, että niitä tarvittaisiin lisää. Tällä hetkellä Tuulispää ei voi ottaa lisää eläimiä, mutta yhteydenottoja tulee silti usein. Varsinkin hevosia tarjotaan paljon.

Tuulispäästä myös näkee, että siellä oikeasti välitetään eläimistä. Kaikilla on nimet, niitä hoidetaan hyvin ja ne saavat tarpeeksi tilaa liikkua. Esimerkiksi isoimmat eläimet elävät pihatoissa eli he pääsevät vapaasti liikkumaan ulos ja sisälle. Lisäksi ruoka, mitä tarjoillaan ihmisille, on aina vegaanista.

Iso kiitos Tuulispäälle, että pääsimme vierailulle ja tekemään töitä hyvän asian puolesta!IMG_7786

Lisätietoa Tuulispään nettisivuilta: http://www.tuulispaa.org/

Satu Poikkimäki